Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

May 11, 2011

Makan gaji VS Kerja sendiri...


           Sudah lama rasanya aku tak update blog ni.. Em, xtau ape nak tulis sebenarnya. Dah nak masuk 2 bulan sejak aku berhenti keje makan gaji. Sekarang byk spend masa dgn anak. Sangat2 tenang n berbaloi. Ni la sebenarnya setiap ibu perlukan.  Kalo blh, smua nak jadi SAHM kan? Tp disebabkan kos sara hidup sekarang sgt la melambung tinggi, ibu2 terpaksa bekerja untuk membantu suami. 

           Sebenarnya sudah lama mr hubby suruh aku berhenti keje. Byk sebabnya.. Tp aku memberi berbagai2 alasan untuk memujuk. Perasaan sgtla keliru untuk bg surat resign. Tp bila dah resign, hati ini sgt la tenang dan mmg patut aku resign awal2 lg pun.. huhu..(Tula, degil sgt).

          Alhamdulillah, walaupun aku tidak bekerja makan gaji lagi, tp rezeki aku tetap ada. Mmg rezeki Allah sgt la luas, dan jangan la kita meragui.. Yakin n tawakkal sgt penting.  Yang bestnya, pendapatan aku sekarang lg byk daripada makan gaji dulu.. Pg duk rumah main dgn anak. Start keje kul 2.30pm. Best x??Aku mmg nak share dgn smua org. Supaya smua ibu dapat spend byk masa dgn anak2 dalam masa yang sama, duit masyuk....

         Apakah keje yg aku buat sekarang?? Em.. jadi cikgu.. cikgu home tuition. Tp kalo nak jadi cikgu ni,niat kena ikhlas, InsyaAllah rezeki akan datang melimpah ruah. Sampai ada permintaan yang terpaksa di tolak.. Jangan kt buat tuisyen ni semata2 sbb nak duit.. ( Remind diri sendiri gak ni)

Berbaloikah jadi cikgu tuisyen? Sangat berbaloi. Dan yang paling penting flexible. Jika ada hal penting, kt blh tukar masa or hari. Tp perlu berbincang dgn parent dulu la kan.. Tp yang xbestnya, xde KWSP la. Kt kn la mencarum sendiri.
Macam mana pengiraan fee? Bergantung kepada pengalaman seseorang. Fee di bayar ikut jam. Contohnya SPM, RM 40 per jam…
Tempat tuisyen? Di rumah pelajar. Xpyh bayar sewa n etc ( Kalo bkk kelas tuisyen la). Cuma ada kos minyak kete. Jadi kt kenala bijak. Cari kelas dekat2 je..Marketing kena bagus :)

Kalo anda masih xnampak kat mn berbaloinya jadi cikgu home tuisyen, nnt saya akan tunjukkan contoh jadual tuisyen yea.. bersambung.............







































































2 comments:

  1. all the best dear...jgn lupa mencarum KWSP untuk hari tua anda :)
    hehe

    ReplyDelete
  2. tq sis.. will be.. hehee.. bulan depan insyaALLAH..

    ReplyDelete

 

MAMA's Diary..Simple Life.. Happy Family... Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino